Salut! Ça va? - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Hilde Bos - WaarBenJij.nu Salut! Ça va? - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Hilde Bos - WaarBenJij.nu

Salut! Ça va?

Blijf op de hoogte en volg Hilde

16 Januari 2016 | Frankrijk, Montpellier

Hier een update van mijn leventje in het mooie Montpellier. Momenteel volg ik een Frans cursus op de taalschool lsf. Helaas is mijn tijd hier alweer bijna voorbij, maar ik vermaak me gelukkig nog prima! Eerst was ik voor een paar daagjes naar het zonnige Valencia om een vriendin op te zoeken. Daar hebben we lekker geprofiteerd van het heerlijke eten en het mooie weer. De eerste dag hebben we lekker buiten rondgelopen in 20 graden! Wel even wat anders dan ik gewend was in December. Ook op oudjaarsavond was het nog behoorlijk warm voor die tijd van het jaar. Het feest waar wij naartoe gingen was dan ook buiten. Twee jaar geleden had ik al de traditie van Argentinië meegemaakt, waar je om 12 uur op een stoel gaat staan terwijl je 12 rozijnen eet en 12 wensen doet. Maar in Valencia (en waarschijnlijk nog meer delen van Spanje) was het nog gekker. Tijdens de 12 klokslagen voor 12 uur ’s nachts is het de bedoeling dat je 12 druiven eet, oftewel 12 druiven in 12 seconden, terwijl er ondertussen allemaal mensen naar je toe komen om je 3 zoenen te geven. Ik moet zeggen dat het echt een uitdaging was waarin ik ook niet geslaagd was (na 6 druiven stikte ik bijna). Ik denk dat de Zuid-Amerikanen er goed aan hebben gedaan om te 12 druiven te vervangen met 12 rozijnen, toch iets makkelijk om zo snel weg te krijgen.

Na 5 daagjes was het voor mij alweer tijd om Valencia te verlaten, want mijn chauffeur van BlaBlaCar stond om mij te wachten om mij naar Montpellier te brengen. Gelukkig waren wij met z’n drieën zodat ik lekker de hele rit kon slapen op de achterbank. Voor mij ging de reis behoorlijk snel voorbij, ookal hadden we er toch nog 10 uur over gedaan. Af en toe werd ik even wakker om toch nog een beetje sociaal over te komen en om ook gelijk mijn Spaans en Frans te oefenen met de personen waarmee ik in de auto zat. ’S Avonds kwam ik aan in Montpellier, waar een vriendin van mij, Maartje, mij opwachtte op het station en samen gingen we naar onze kamer waar we de komende maand zouden verblijven. We hebben de kamer geboekt via AirBnB en delen het appartement samen met 2 anderen die van Mauritius komen, dus met hen kunnen wij ook mooi ons Frans oefenen.

De volgende dag was het al meteen tijd voor onze eerste Franse les. Gelukkig is de taalschool maar een kwartiertje lopen vanaf ons appartement, dus dat is prima te doen en we zitten ook lekker in het centrum. Na een korte introductie begonnen we meteen met de les, het was wel even inkomen aangezien ik de week ervoor alleen maar Spaans had gepraat, dus veel Frans kwam er nog niet uit, maar het wende wel snel gelukkig. Er zitten ook een aantal Spaanse mensen op mijn taalschool en als ik nu Spaans met hen wil praten komt er zelfs alleen maar Frans uit. Ik werd geplaatst in niveau B1 en over het algemeen heb ik wel een leuke klas, al zijn er in Januari natuurlijk wel wat minder jonge mensen dan dat er in de zomer zouden zijn. Na de eerste les hadden we een tour door Montpellier om een beetje wegwijs te worden. De beste bakkerijen, restaurantjes en mooie monumenten lagen allemaal op de route. Na de tour begonnen we aan ons goede voornemen van 2016: iedere dag een rondje harlopen zolang we in Montpellier zijn. Zo zien we ook nog wat meer van de stad. Al kan ik je nu al vertellen dat iedere dag misschien iets te optimistisch was ;). Dag 2 is het ons ook nog wel gelukt, maar dag 3 zat onze dag zo vol dat het er niet meer van kwam. Na school zijn we naar een kasteel gegaan waar we een rondleiding kregen, geheel in het Frans, maar de vrouw praatte gelukkig duidelijk genoeg zodat het wel verstaanbaar was. De rondleiding was eigenlijk maar een deel van het programma van de dag, want daarna was het tijd voor een wijnproeverij. We kregen 4 verschillende wijnen om te proeven en er werd ons ook uitgelegd hoe je nou precies een wijn moet proeven. Wel leuk om een keer te doen, maar voor mij bleef het enige grote verschil toch echt rode of witte wijn.

’S avonds gingen een paar van onze schoolgenoten naar een improvisatie avond in een klein theatertje dus het leek ons wel leuk om mee te gaan, ook meteen een goede oefening voor het Frans. Bij aankomst schreef iedereen twee zinnen op en die vervolgens in een hoed werden gedaan. De acteurs pakten 1 voor 1 een zin uit de hoed om er vervolgens een grappige scène van te maken. Omdat ik vaak niet verstond wat de zin was, was het ook wel lastig om de scène te begrijpen, maar gelukkig zaten we met wat vriendelijke fransen die af en toe wat voor ons vertaalden. Bovendien deden de acteurs het erg goed dus alleen al hun gezichtsuitdrukkingen waren hilarisch. De andere avonden van de week hebben we vooral gevuld met het kijken van franse films, wat zeker goed helpt bij het verstaan van het Frans. Vrijdagavond hebben we even het nachtleven van Montpellier verkend, al kenden Maartje die al, want zij was hier vorige zomer al naar dezelfde taalschool geweest. We eindigde uiteindelijk bij een Spaanse bar, wat ik helemaal niet erg vond. Lekkere salsa muziek en goedkope mojito’s :).

Zaterdag besloten we om met een paar mensen van onze school een uitje naar het strand te maken. Er werd ons verteld dat het ongeveer drie kwartier fietsen was, dus dat leek ons wel te doen. Helaas begon het te regenen en hadden we ook lekker tegenwind, het was net alsof ik weer op mijn fietsje in Nederland zat, maar het was wel een erg mooie rout. Na anderhalf uur kwamen we aan op het strand. Helaas was het water toch wel iets te koud om in te gaan zwemmen, dus besloten we gewoon lekker rond te lopen en wat eten te zoeken. Wat wij alleen niet wisten is dat alle plekken in Montpellier voor de lunch om 14:00 sluiten, dus dat was wel even een teleurstelling. Na een paar uurtjes was het tijd om weer terug te keren en op de terugweg hadden we een heerlijk zonnetje, dus al met al was het een mooi dagje! De dag erna zijn we even door het stadje gelopen en daarna lekker gaan zwemmen in het zwembad en ’s avonds hadden we een Franglish meeting op het programma staan. Franglish is een soort Speeddaten, maar dan om een andere taal te leren. Je word aan een tafeltje gezet met een franssprekend persoon die graag Engels wilt leren en de eerste 10 minuten praat je dan Frans en na 10 minuten schakel je om met Engels. Erg leuk om te doen en ook een erg goede oefening om ons Frans te verbeteren!

Toen zat de eerste week er alweer op helaas. En ondertussen ook alweer bijna de tweede. Deze week hadden we weer iedere dag les van 09:00 tot 12:30, dus genoeg vrije tijd om te vullen. Ik heb een yoga schooltje gevonden om de hoek waar ik voor 30 euro 10 dagen bikram yoga kan beoefenen, dus daar ben ik de afgelopen week elke dag lekker heen gegaan. Even heerlijk opwarmen in een zaal van 40 graden, want hier in Montpellier kan het ook nog best wel koud zijn. Overdag is het meestal rond de 15 graden en ’s avond’s koelt het dan wat af. Maar het zonnetje schijnt hier gelukkig wel elke dag. Maandag zijn we naar de Australian Bar gegaan waar het behoorijk druk was voor een maandagavond. Ik gok dat dat wat te maken had met het feit dat het bier op maandagavond maar 1 euro is. Het was erg gezelig, maar het maakte het wel wat lastiger om de dag erna weer fris en fruitig in mijn frans les te zitten en ook daadwerkelijk Frans te praten. Dinsdagmiddag zijn we nog wat gaan drinken met onze frans lerares die overigens 6 jaar in Nederland heeft gewoon dus ook behoorlijk goed Nederland kon. Dus zo konden we allebei weer even oefenen, ik mijn Frans en zij haar Nederlands.

Woensdagavond zijn we nog naar een theater gegaan wat op het eerste gezicht niet heel leuk leek, maar wat uiteindelijk toch behoorlijk komisch was, ookal ontbrak de ondertiteling wel vaak voor mij. Donderdag na de les zijn we heerlijk ergens in het zonnetje gaan lunchen en daarna hadden we een olijfolie proeverij, een activiteit georganiseerd door de school. Ik had geen idee dat er zoveel verschillende soorten olijfolie bestonden en dat sommige ook zo pittig konden zijn. De hele historie van alle olijfbomen was mij een beetje ontgaan, maar ondanks dat was het wel weer een leuke ervaring. In de avond zijn we weer naar een Franse speeddating gegaan, maar dit keer waren er helaas wat minder interessante mensen, dus dan is het toch nog wel lastig om 20 minuten te vullen. Gisteren zijn we even ontsnapt aan de Franse cultuur en hebben we heerlijke sushi gegeten in een mooi restaurantje en na de yoga les gingen we weer op naar de Spaanse bar om het weekend te vieren. Er waren deze week erg veel leuke leerlingen bij gekomen op onze school, dus het werd gezellig druk in de Spaanse bar. Bovendien gaat volgens mij heel Montpellier daarheen voordat iedereen naar de echte clubs gaat. Vandaag hebben we een rustig dagje ingepland en Maartje is nu haar zusje op aan het halen van het vliegveld, want zij komt hier de komende twee weken op bezoek.

Vanaf vanavond zitten we dus met z’n zessen in een twee persoons appartementje, lekker gezellig. Gelukkig vinden onze huisgenoten het allemaal prima, want dat zijn ook gewoon studenten die iedere dag feesten. Vanavond staat er niet heel veel bijzonders op de planning, behalve dat ik in ieder geval even de jacuzzi ga uittesten die sinds een paar dagen in onze woonkamer staat. En morgen hebben we een uitje gepland via school naar Carcasonne, ik ben erg benieuwd !
Er dus genoeg te doen in deze stad dus mijn laatste week zal ik mij ook nog wel prima vermaken en dan is het alweer tijd om terug naar Nederland te gaan helaas. Maar ik zie jullie snel weer!

Groetjes uit Montpellier,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 20586

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

summer '16

29 December 2015 - 23 Januari 2016

2016

14 April 2015 - 17 Juli 2015

Animation @ Greece!

01 December 2013 - 29 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: