Kajakken in de Orinoco Delta - Reisverslag uit Orinoco, Venezuela van Hilde Bos - WaarBenJij.nu Kajakken in de Orinoco Delta - Reisverslag uit Orinoco, Venezuela van Hilde Bos - WaarBenJij.nu

Kajakken in de Orinoco Delta

Blijf op de hoogte en volg Hilde

20 Mei 2014 | Venezuela, Orinoco

De laatste week in Mérida was niet zo heel spannend. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in de dierentuin waar we zagen hoe een beer werd gemarteld, niet heel fijn om te zien. Ook ben ik nog een dagje naar een prachtig buitenzwembad geweest en de laatste dag wilden we naar de hot springsteen gaan. Helaas zag het er niet zo uit zoals we gedacht hadden, het waren gewoon een paar kleine zwembaden op een berg, alsnog wel heel mooi.
Dinsdagochtend vertrok ik weer richting Playa Colorada. Nadat ik afscheid had genomen van iedereen was het tijd om te gaan.
Het probleem was alleen dat er geen directe bus van Mérida naar Playa Colorada ging op het moment, dus moest ik 2 bussen nemen. De eerste bus kon ik gewoon een ticket voor kopen, maar in de tweede bus zijn maar een bepaald aantal plaatsen dus moest ik maar mazzel hebben. Na 6 uur in de bus kwam ik in Barinas aan en natuurlijk waren er geen tickets meer, dan maar naar Valencia en vanaf daar naar Puerto la Cruz zien te komen. Om 10 uur 's avonds kwam ik aan in Valencia en gelukkig ging er nog een bus naar Puerto. De volgende ochtend kwam ik aan om 7 uur 's ochtends bij Playa Colorada. Na 22 uur reizen finally back home!

Ondanks dat ik zowat de hele busreis had geslapen, besloot ik toch nog maar even een korte powernap te doen toen ik aankwam. Die 'powernap' duurde alleen iets langer dan ik had verwacht, om 6 uur 's avonds werd ik pas wakker en om 8 uur 's avonds dook ik mooi weer m'n bed in om te slapen tot de volgende ochtend. Blijkbaar had ik wat slaap nodig.

Na 2 dagen non-stop slapen was ik behoorlijk uitgerust. Het was de bedoeling dat we Zaterdag eindelijk naar de Orinoco Delta zouden gaan om in de jungle te gaan leven, maar helaas werd dit verplaatst naar maandag.

Maandag vertrokken we dan eindelijk! Sinds het begin van deze reis keek ik al uit naar dit gedeelte, maar vorige keer kon ik helaas niet mee met mijn groep vanwege een heerlijke vleesetende parasiet in mijn been. Het klinkt misschien raar, maar achteraf gezien ben ik blij dat ik die had. Ik heb een geweldige tijd gehad in de Delta en dat omdat we een perfecte groep hadden. we waren maar met z'n vieren waardoor je de jungle veel beter meemaakt dan wanneer je met een groep van 16 man komt. Bovendien konden we alle 4 erg goed met elkaar opschieten.

Dag 1 vertrokken we om 6 uur 's ochtends om vervolgens 5 uur lang in de auto te zitten. Hier is het zo normaal om ver te reizen, als ik alle reizen bij elkaar optel hier in Venezuela dan heb ik zo'n 184 in de bus/jeep gezeten, behoorlijk wat!
Rond 12 uur kwamen we aan in de Delta. We hadden lunch en daarna begonnen we met kajakken. Het was een prachtige omgeving, waardoor je niet eens doorhebt dat je wat moet doen. Voor ik het wist waren we al bij het eerste kamp aangekomen en we hadden toch 4 uur gekajakt. De eerste nacht verbleven we bij een warao familie. Zij wonen heel simpel in een klein bescheiden zelf gebouwd 'hutje' op het water. Het was heel mooi om te zien hoe zij leven. De hele familie woont bij elkaar in hutjes die naast elkaar zijn gebouwd en de hele dag zijn ze bezig met spullen maken en eten bereiden. Alles wat zij maken, o.a. armbandjes, manden en potten, maken zij van een boom genaamd 'Tree of Life'.

Toen we aankwamen hingen we onze hangmatten op en na het eten gingen we direct naar bed, behoorlijk moe van de lange dag. Het mooie van in de jungle wonen was dat we geen van alleen tijd bij ons hadden dus de enige tijd die we hadden was dag, wanneer de zon er was, en nacht. Een heerlijke manier om te leven.

De volgende ochtend werden we dan ook wakker gemaakt door de zon. Ik had wel een hele rare nacht gehad, ik werd hel vaak wakker en het leek wel alsof ik aan het hallucineren was. De gidsen hadden al gezegd dat de jungle rare dingen met je kan doen maar dat had ik maar niet te serieus genomen.
We hadden ontbijt en vervolgens een heerlijke rustige ochtend. Ook hadden we een survival class, wat heel interessant was. Daarna besloten we om een heerlijke douche te nemen, oftewel te zwemmen in rivier die vol zat met allerlei planten, vissen en garnalen die om je heen krioelden, heerlijk!
In middag leerde de Warao familie ons hoe wij de armbandjes konden maken die zij daar maken van de tree of life, heel leuk om te doen! Vervolgens hadden we een rustige avond en gingen we, na een topdag, weer vroeg onze hangmat in.

Ik dacht dat het niet beter kon worden, maar dag 3 in de Delta was zeker weten de beste dag van mijn hele Venezuela experience! De dag begon om 5 uur 's ochtends toen we de zonsopgang bekeken vanuit onze hangmatten, middenin de jungle! Daarna was het tijd voor ontbijt en we hadden weer een rustige ochtend. rond middagtijd vertrokken we met onze kajaks naar het volgende kamp. Aan de ene kant wilde ik niet weg, maar ik had ook gehoord dat het volgende kamp nog veel beter was.

Onderweg zagen we allerlei vogels en schildpadden en tegelijkertijd hoorden we allerlei geluiden uit de jungle komen. Halverwege besloten we te zwemmen, want het was bloedheet. Er is zeker weten geen betere plek om te gaan zwemmen dan middenin de jungle! Toen we iets verder waren met de kajak, belandden we bij een kleine rivier die twee grote rivieren verbond de Cuanito??? Deze rivier bestond alleen bij hoogtij en dat was dan ook de enige tijd dat we erdoorheen konden met onze kajak. Ik heb nog nooit zo'n mooie omgeving gezien als daar. Het was een smalle rivier met overal prachtige tropische bomen en planten, heel mooi. Het voelde alsof we net een filmscene binnen waren gekomen. Ongeveer halverwege de Cuanito begon het water van kleur te veranderen, het ging van lichtbruin naar zwart en de geur was ook niet al te fijn. Het laatste deel van de cuanito was vooral schuiven en net heel veel kajakken, omdat het water zo laag was. Eenmaal uit de cuanito was het nog maar een halfuur kajakken voordat we bij onze volgende verblijfplek aankwamen. Er was helemaal niemand en helemaal niks daar behalve een soort hut waar we onze hangmatten konden ophangen. Zeker weten de mooiste plek op de wereld!

Vlak voordat het donker werd gingen we onze kajaks in zodat we de zonsondergang op het water konden zien. Het was echt prachtig om te zien en om het nog beter te maken zagen we onderweg wilde apen in de jungle, echt supervet! Toen we terugkwamen was het weer tijd voor een heerlijke douche in de rivier en daarna wat eten en warme chocolademelk. Zeker weten een topdag! Het beste was wanneer ik in mijn hangmat lag en niks hoorde behalve de geluiden van wilde dieren in de jungle vlak naast ons! Beter kan het niet worden.

Dat dacht ik tenminste, dag 4 was zeker weten mijn favoriete dag, iedere keer als ik denk dat het niet beter kan is een volgende dag nog 10 keer beter. Om 5 uur 's ochtends werden we wakker gemaakt voor een ochtendritje in de kajaks om de zonsopgang op het water te zien. We konden het helaas niet heel goed zien, maar we zagen wel weer wilde apen en hoorden ook een wilde kat, helaas konden we die niet zien, al was dat misschien maar beter ook.

Na het ontbijt en een heerlijke powernap was het tijd voor een junglewandeling. De lokale gids, die in de jungle woont, ging met ons mee en liet ons van alles zien. Hij sneed een liaan af, waar water uitkwam wat we op konden drinken. Ook hakte hij zomaar even een palmboom om om hem te ontleden. Middenin de palmboom zat een palmhart die we konden proberen en het smaakte nog goed ook. Ook vonden we mini kokosnoten die waarvan we het sap konden drinken.

De rest van de dag was heel relaxed, een beetje zwemmen en vissen op de boot, maar het beste deel van de dag was toen we met z'n vieren ons eigen kampvuur wisten te maken zonder lucifers of wat dan ook. We gingen eerst op zoektocht naar hout in het bos en daarna was het de uitdaging om het vuur aan te maken en ook te houden. Gelukkig lukte dat en konden we zelfs ons eigen voedsel erop klaarmaken, helaas hadden we geen vis gevangen om te bakken, maar het was zeker weten de beste maaltijd van de hele reis!
Dit was nog niet eens het einde van deze fantastische dag. Na het eten gingen we de boot op op zoek naar krokodillen en we vingen nog een caiman ook, ook zagen we onderweg nog een slang, wat blijkbaar heel zeldzaam is om te zien.

De dag erna was het alweer tijd om 'hotel Bora Bora' te verlaten, ik zou er zo nog een week kunnen verblijven, of langer! Gelukkig hadden we nog wel de ochtend zodat we nog konden zwemmen en proberen vis te vangen, waar ik toch niet echt genoeg geduld voor had. Ook werden we 's ochtendsvroeg wakker gemaakt door apen die nog geen 5 meter van ons vandaan waren! Ik denk niet dat er een betere manier is om wakker gemaakt te worden.
De rest van de dag was echt super, het was een van de grappigste dagen ooit. Alles ging zo'n beetje fout. Toen we weer door de cuanito ?? gingen was het water zo laag dat we zo'n beetje overal vast kwamen te zitten. Toen we weer aankwamen bij de Warao-familie waren er heel veel toeristen. Ik had mijn hangmat iets te dicht bij de rand opgehangen en toen ik eruit stapte miste ik net een plank waardoor ik bijna van behoorlijk hoog naar beneden viel. Gelukkig kwam een van de toeristen mij helpen, tenminste dat dacht ik, blijkbaar kwam hij alleen zodat hij een foto met mij kon maken. Niet bepaald wat ik verwacht had.

De laatste dag van de Delta tour was alweer aangebroken, helaas. Dit was zeker weten de beste week van mijn leven, ik ben zeker van plan om terug te keren naar de jungle om er voor een paar weken te leven, het is gewoon zo rustgevend. Zeker een aanrader ;).

We vertrokken in de ochtend met onze kajaks naar ons laatste hotel en deze keer leek het werkelijk ook een echt hotel, het was behoorlijk luxe. Er waren douches en sinds lange tijd zagen we onszelf ook weer in de spiegel, onherkenbaar haha. Een echte douche was wel even lekker aangezien je na zwemmen in de rivier en niet bepaald frisse kleren niet echt lekker gaat ruiken. Ook hoefden we voor het eerst in lange tijd niet zelf onze borden af te wassen, wat we afgelopen week in de rivier deden, en werd het eten zelfs voor ons bereid en er was een bar. Eerlijk gezegd te luxe voor mij ik was liever nog een paar dagen in het Bora Bora hotel gebleven.

Dag 7 werden we met de boot teruggebracht naar het begin en vanaf daar bracht de jeep ons naar Canaima, waar het volgende avontuur begon: Angel Falls.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 20526

Voorgaande reizen:

29 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

summer '16

29 December 2015 - 23 Januari 2016

2016

14 April 2015 - 17 Juli 2015

Animation @ Greece!

01 December 2013 - 29 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: